Cookies På Lotteriinspektionen.se används så kallade cookies för vår egen statistik och för att kunna förbättra webbplatsen.
Läs mer om cookies och hur du kan undvika dessa, klicka här!

Flera kontaktar Stödlinjen

Publicerad: 2014-08-13

Stödlinjen har under perioden maj-juli noterat en markant ökning av både samtal och chattar jämfört med samma period förra året.

Telefonsamtalen från spelare har ökat med 30 procent (från 156 till 203), telefonsamtal från anhöriga har ökat med 38 procent (från 125 till 173) och det totala antalet chattar ökade med 64 procent (från 124 till 203). Enligt Stödlinjen är en anledning till det VM i fotboll som sammanföll med lönevecka. Trafiken ökade särskilt under gruppspelet för att sedan mattas av ju närmare final det led.  

De spelformer som upplevts skapa problem för de inringande spelarna är i fallande ordning:

  1. Casinospel: 41%. 95% av casinospelandet sker online och 5% på Casino Cosmopol.
  2. Automater: 23%. 32% av automatspelandet sker online, 65% på Vegas och 3% på Casino Cosmopol.
  3. Sportspel: 16%. 64% av spelandet sker online och 36% via ombud.
  4. Poker: 10%. 92% av spelandet sker online och 8% på Casino Cosmopol
  5. Hästar: 7%
  6. Övrigt: 3%

Stödlinjens årsrapport för 2013, klicka här, http://www.folkhalsomyndigheten.se/spelprevention/om-oss/nyhetsarkiv/2014/juni/arsrapport-stodlinjen-2013/

Stödlinjen är en nationell stöd- och rådgivningsservice för personer som har problem med spel om pengar. Stödlinjen hjälper också anhöriga till personer som har spelproblem. Stödlinjen fungerar även som en kunskapsresurs för vård- och behandlingssektorn, skolor, intresseorganisationer, kamratföreningar och övrigt samhälle. Stödlinjen drivs av FORUM, forskningscentrum för psykosocial hälsa vid Centrum för psykiatriforskning och Karolinska institutet, på uppdrag av Folkhälsomyndigheten.